Fedora 15 Resimli(Hüzünlü) İncelemem

Güncel yazım: Fedora 19 için buraya tıklayın.

Günler önce Fedora incelemesi yapacağım yönünde bir şeyler eklemiştim. GNOME 3'e sahiplik yapan başarılı sistemlerden biri olduğu ve kendine has bir dünyası olduğu için imrenerek bakardım hep Fedora'ya...


Ve incelememin ardından yazıya neden böyle bir başlık attım gerçekten hiçbir fikrim yok. Sadece içimden gelen kelimeler bunlar idi ve direk yazdım.

Bu yazıyı okuyanlardan kullananlar var mıdır hiçbir fikrim yok ancak GNOME 3, Linus Torvalds'ın dediği kadar kötüymüş. Evet kötü. Activities butonu altında sığdırılmış bir işletim sistemi karşımızda. Gayet ciddiyim çünkü başka işe yarayan bir düğme yok. O an etkin penceler arası geçiş mi? Bas veya sürükle imleci Activities'e Window altında döşenen pencelerden tıkla seç. Yeni uygulama mı açacaksın? Activities ve uygulamalar, kaydır kaydır kaydır tıkla. İşte ekranın sol üst köşesindeki meşhur düğmemiz ile açabileceğimiz Uygulamalar ekranı:


Ve GNOME 3'e gelelim. Linus Torvalds'ın dediği kadar kötü dedim çünkü bu bağlantıda hislerime tercüman olmuş. Mesela masaüstüne simge ve kısayol eklenememesi "ne işe yarıyor bu koca alan yahu" dedirtiyor insana. Şunun için Activities, bunun için Activities, her şey için Activities. İnsan tıklamaktan usanıyor. Ve anlayamadığım bazı teknik detaylar da eklenince XFCE arabirimine geçmiş Torvalds. GNOME 2'den kötü ancak 3'ten iyi diyor. Ben de KDE 4.6.5'e aynen geri dönüş yapmayı planlıyorum. 4.7 çıkmış iken kimse beni bu masaüstü ortamında tutamaz.

İşte bomboş ve duvar kağıdı dışında herhangi bir değişiklik yapamadığım masaüstü(detaylar için resme tıklayabilirsiniz, hiç yok bu arada):


Ve de uygulama güncelleme merkezi. Bulduğu güncellemeleri bir türlü indiremedi gitti. Basit ama anlaşılmaz bir hata verdi durdu. Çözüm arasam mı diye düşündüm ama sıfır(istesem de hiç ayar yapamadığım) bir sistemde böyle bir hataya çözüm bulmamak daha iyi. Böylesine basit bir şey gözlerinden kaçtı ise diyecek bir şey bulamıyorum.

İşte hata. Eminim basit bir çözümü vardır:


Diğer ilgimi çeken konu ise bütün ama bütün ayarların o kadar ama o kadar sade olması idi ki hiçbir şeyi ayarlama imkanı yoktu. Sistem ayarlarında açılan her menüde 2 veya 3 buton var, o kadar. Linux'umu keyfimce bozmayacaksam niye kullanayım ki? Windows mu bu ki kurduğum gibi öylece dursun?

KDE'de her biri için ayrı ayrı görev yöneticisi bulunan 4 masaüstüm bana yetmiyor iken GNOME 3 ile karşılaşınca adeta şok oldum. Açık olan pencerelerden sadece etkin olan görünüyor ve diğerlerine fare ile ulaşmak için Activities'e tıklayıp tablodan seçmek gerekli. Mesela ani pencere geçişlerini unutun. Tabii ki Alt+Tab işe yarıyor ancak sakin bir anda 20 kadar pencere ile çalışan ben oldukça zorlanıyorum şu an. Workspace'ler ile dinamik çalışma ekranları ise bana hiç de kullanışlı gelmedi. Bi pencereden bir şeye bakmam gerekli diyelim. Activities'ten o workspace'e tıkla, o pencereyi bul, Activities'ten önceki workspace'e tıkla...

İşte açık pencerelerin listelendiği ekran:


Bu da örnek olsun diye oluşturduğum workspacelerimin görüntüsü:


Güç seçeneklerinde KDE 4.6.5 ile gelen yenilikleri dahi detaysız buluyorken GNOME 3'tekini görünce şok oldum. Uykuya geçme süresi ve birkaç koşul dışında başka ayar yok.



O an açık olan pencerelerin listesi araç çubuğumuzda falan olsun isteriz. Ama yok GNOME 3'te. Aşırı sade derken abartmadığımı sanırım anlamışsınızdır. Diğer açık pencelere geçebilmek için Activities ve açmak istediğiniz pencereye tık. Mesela bu bloga birkaç araç ekleyeyim dedim. Araç için açılan pop-up pencere arkaya düşünce öne getirmek için Activities'e tıklamam gerekti.

Herkes gibi düşünerek üstteki ismini dahi öğrenemediğim(dedim ya hiç detay yok) üst çubuğu alta indirmek istedim. Bu çubukta sağ tıkladım ama sağ tık menüsü yok, o kadar sade yani. Bir umut sistem ayarlarından görünüm gibi bir ayar bulayım dedim ancak hiçbir şekilde ayarlama imkanını bulamadım. Tamam "sadelik" anlıyorum ama abartı olmamış mı?

Ve de ilginçtir bilgisayarı kapatamadım. Evet kapatma düğmesi yok. Uyku, çıkış ve kilitleme var ama kapatma, yeniden başlatma yok. Ben de konsolda yazmak yerine oturumu kapatıp oturum açma penceresinde kapat seçeneğini tıkladım.


Fedora'yı kurar kurmaz bütün sürücüleri otomatik tanıdı ve bilgisayar sorunsuz kullanılır hale geldi. Linux'un harikalığını hissettiğim anlardan biri bu idi.

Diğeri ise performans açısından sıradan bir Linux sistemden farkının olmaması. Herhangi bir donma, kasılma yaşamadım. Hatta KDE'den çok daha akıcı olduğunu ve kararlı durduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Efektler, geçişler son derece akıcı ve görünüş itibari ile bir sorun yokmuş gibi geliyor. KDE'de her yeni sürümde azalsa da hala yaşanan çökme sorunu hiç olmayacakmış gibi geliyor. Ancak gönül rahatı ile ayarlarını bozamayacaksam neden Linux kullanacağımı anlayamadım. Activities'de System Settings ile açılan yönetim aracı:


Bilgisayarımı ikinci kez açmayı deneyişimde gayet sağlam durumda olan hard diskimin yanıt vermeyi kestiğini görünce de ayrıca bir şok oldum. Hem de üst üste üç defa. Sisteme elimle reset atmam gerekti.

Simgelerin ve masaüstü kavramının olmadığı, etkin pencere odaklı ve geçişlerin olduğu bir masaüstü yapmak bence büyük hata olmuş.

Büyük heyecan ile başladığım bir incelememin GNOME 3 sayesinde hüzün ile bittiği bir andayım. Fedora ise bütün tepkilerimi hedef alan yaş tahta oldu. GNOME, Linus Torvalds'ın ve benim gibi düşünenlerin sözleri üzerine ne yapar bilmiyorum ancak GNOME 3 kullanamayacağımı net bir şekilde anlamış oldum.

Aşağıdaki videoda bunu sizin de görmeniz için kullanım detayları mevcut.


Lütfen siz benim dediklerime aldırış etmeden en rahatınıza giden arayüzü bulun ve Linux keyfine devam edin. Ben kendi çapımda bir şeyler saçmaladım.

Dağıtımın sitesi: Fedora

Kolay gelsin, bol Linux'lu günler...

13 yorum :

  1. okudum yabancı dille yazmışsın:D bu yüzden anlamadım, sanada kolay gelsin :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Artık elimden geldiğince Türkçe kelime kullanmaya çalışıyorum. Tavsiye için teşekkür ederim.

      Sil
  2. gnome 3'te sol tarafta sürekli duran bir dock bar yok mu? ayarlanamıyor mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz panel Unity'de var.

      http://www.google.com.tr/search?um=1&hl=tr&biw=1280&bih=921&tbm=isch&sa=1&q=unity+desktop&oq=unity+desktop&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=7869l12136l0l12393l8l8l0l7l7l0l259l259l2-1l1l0

      GNOME 3'teki panele de kısayollar eklenip çıkarılabiliyor. Ancak KDE'deki sonsuz denilebilecek panel ayarlama seçeneklerinden sonra kendimi elim kolum bağlı hissettim.

      Sil
  3. alt tuşuna basılı tutunca bekleme (suspend), kapat tuşuna dönüşüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sadeleştirmek adına arttırılan Hot Key bağımlılığının mantığını hala kavrayabilmiş değilim.

      Sil
  4. Merhaba,
    Linux konusunda yeniyim ve Fedora 17 ile başladım macerama. Masaüstüme dosya atabiliyorum, rahatlıkla kullanabiliyorum. İnternetten öğrendiğim bir kaç yolla yaptım. Ancak siz KDE ye geçmeyi düşünüyormuşsunuz. Fedora'da paket içinde hazır gelen KDE kurulu bir sürümü var mı? Kubuntu gibi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Linux dünyası biraz dinamik bir kitleden oluşmakta. Ben de azınlık sayılmayacak bir kesim gibi masaüstü ortamları arasında geçiş yapıp duruyorum. Bu yazıyı hazırladığım zaman KDE kullanıyordum, sonra GNOME2 kullandım, sonra tekrar KDE, sonra Cinnamon, Mate ve şu an GNOME2 kullanmaktayım. KDE ortamını elinizle kurabileceğiniz gibi bunu sağlayan "Fedora spins" ismindeki projeye bu linkten ulaşabilirsiniz.

      Sil
    2. Çok teşekkür ederim

      Sil
  5. Bence gnome 2 den çok daha iyi,orda yapabildiğiniz bütün ayarları burda da yapabilirsiniz.Mesela üst paneli kaldırın (windows simgesi+alt+sağtık) ve alttaki panele main menü ekleyin hem sade hemde daha kullanışlı olur.

    YanıtlaSil
  6. Arkadaşım ben fedora 17 kullnıyorum ve gnome 3 masaüstünden gayet memnununum sizin yazınızı da okudum tabiki sizin düşünceniz fakat bu işletim sistemini activities' adı altında toplamak dahice en azından neyi nerde bulacağınızı biliyorsunuz.ismini yazdığınız her uygulamaya ulaşabiliyorsunuz artı soldaki dock'un da ayarları var mac osx havası veriyor ve gayet kullanışlı yazılım özgür işletim sistemi özgür ben fedoradan gayet memnununum.

    YanıtlaSil
  7. Bu gnome masaüstüyle değil fedora ile iligli. Ben ubuntu'da gnome, cinnamon, unity, xfce, kde masaüstlerinin hepsini denedim ve hiçbir sorunları yoktu. Fedora Bleeding Edge denilen en son çıkan paketleri kullanır. Aynı arch linux gibi. Ancak bu tür dağıtımlarda bir "kötü update" bütün sisteminin çökmesine ve gerçekten başının ağrımasına neden olabilir ki bazen derin sistem bilgisi isteyen arızalara yol açabilir. Onun yerine eğer son paketleri kullanmak gibi bir takıntısı olan manjaro kullanabilir. Arch en son çıkan paketleri alır, manjaro bu paketleri almak için 2 hafta bekler ve böylece 2 hafta boyunca atch kullanıcıları tarafından belli miktarda debug edilmiş ve daha kararlı (Tam stabil değil tabii) yazılım kullanmış olursunuz. Onun dışında cutting edge dediğimiz dağıtımlar var, Ubuntu bunlardan birisi ve benim favorim. Onun dışında LTS sürümü olan Ubuntu ve türevleri (Mint, elementary, zorin...) yada çok sağlam bir sistem isteniyorsa opensuse yada debian kullanmak çözüm olabilir. Fedora'daki 2 sorun yaşadım.

    1- Kararlılık
    2- Performans

    Love is Ubuntu ! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu arada türkçeyi katlettiğim için özür diliyorum :)

      Sil